
Maandagochtend. Vroeg uit de veren want het was zover; ik mocht de eendaagse van de MatriXmethode Instituut volgen! ‘Hoofd opruimen en leren HOE te leren’. Een leuke training, en vooral een waardevolle training voor mij en de kinderen die bij Stipt zijn. Door middel van een werkmodel en gesprekstechnieken kan ik kinderen helpen hun hoofd leeg te maken zodat ze de regie weer krijgen over hun eigen hoofd. Hierdoor is er ruimte voor het leren. Mooi toch?
Het werkmodel, ontwikkeld door Ingrid Stoop laat zien dat er informatie binnen komt in onze korte-termijn geheugen ons werkgeheugen en vervolgens in ons lange-termijn geheugen. Zoals zij zelf omschrijft; ‘Informatie komt binnen in het kortetermijngeheugen en soms verdwijnt het direct weer. Pas wanneer het doorgaat naar werkgeheugen, ga je die informatie verwerken. Je gaat het koppelen aan de informatie die al staat opgeslagen in het langetermijngeheugen (je eigen, autonome archief).’
En juist dat is belangrijk bij het leren! Want als je de binnengekomen informatie niet kunt refereren aan bestaande informatie, of de koppeling niet kan maken door foutieve of negatieve herinneringen, zal de informatie niet beklijven. Kinderen die bij Stipt komen hebben bijvoorbeeld moeite met het onthouden van de tafels. Uit het hoofd stampen van antwoorden wordt soms aangeraden door leerkrachten. Helaas zien we dat het dan na enkele maanden weer vergeten wordt. Hoe mooi is het als we het kind eigenaar maken van zijn leerproces (zie werkwijze van Stipt) en zélf laten leren?
Door de geleerde gesprekstechnieken heb ik geleerd om de juiste vragen te stellen en daarmee de kinderen een efficiëntere strategie kunt laten ontwikkelen waarmee ze zelf lesstof en andere informatie onthouden en hun hoofd op kunnen ruimen. Omdat deze strategie helemaal persoonlijk is, gemaakt door het kind zelf past het perfect!
Literatuurlijst & foto’s van:
https://www.facebook.com/MatriXmethodeInstituut/
http://www.matrixmethodeinstituut.nl/hoofd-opruimen-leren-hoe-te-leren/
https://www.linkedin.com/pulse/zeg-dag-tegen-leerproblemen-ingrid-stoop.

Je leert hoe kinderen met hun eigen strategie leerproblemen voorkomen en oplossen.
Volg Stipt-Leren op Social Media

0 reacties